Brannsikrer verdens største elektriske ferge med lavtrykk vanntåke-anlegg

Bastø Fosens nye elektriske bilferge, Bastø Electric settes i rutetrafikk på Oslofjorden fra mandag 1. mars kl. 08:00. Fergen vil i løpet av 2022 reduseres utslippene med 75 prosent – tilsvarende om lag 10.000 nye bensinbiler. Lavtrykk vanntåke-anlegg skal brannsikre både passasjerer og båt.

Publisert

Bastø Electric er den første av til sammen tre batterielektriske ferger som skal betjene Norges mest trafikkerte fergestrekning. Fergene mellom Moss og Horten frakter hvert år 3,8 millioner passasjerer og 1,8 millioner kjøretøy. Med en lengde på 144 meter og en bredde på 20,5 meter, er Bastø Electric den største i verden i sitt slag med helelektrisk drift. Den kan i de neste årene frakte 600 personer og 200 biler per overfart .

Med den nye batterifergen, ladeanlegg ved kaia i både Moss og Horten og ombygging av de andre to hovedfergene, spares i overkant av 6 millioner liter diesel i året.

Brannsikring ivaretatt

Tyrkiske MARSIS leverte hele brannslukningssystemet til fergen sammen med VID Fire-kill. Brannsikrigsanlegget består av et lavtrykks vanntåke-system.

Fergen er utstyrt med fire miljøvennlige generatorer, inkludert to batterisett og to generatorsett, som også inkluderer Litium ION-batterier. For å sikre passasjersikkerhet og for å overholde den miljøvennlige visjonen, ble VID fire-kill-systemene installert i fartøyets oppholdsrom (FIREKILL™ Model OH-Neptun Range) og maskinrommene (FIREKILL™ Model K6).

Vanntåke trenger mindre vann enn et vanlig sprinkleranlegg og dermed også mindre rørdimensjoner og andre systemkomponenter. I tillegg reduseres vannskader betydelig.

Komponenter i lavtrykk vanntåke-anlegg:

  • Vanntåkedyser, som forstøver vannet og sprer det i områder hvor en brann har oppstått.
  • Rør og deler som forgrenes gjennom bygget for å føre vann frem til vanntåkedysene.
  • Pumpesett for å øke vanntrykket til ønsket nivå.
  • Det finnes løsninger også for frostutsatte områder.

Les mer: https://lnkd.in/eDumSpB