Elbilen som skal bistå trafikanter som blir fanget i tunnelbranner (foto: Ferno Mobility AS)
Elbilen som skal bistå trafikanter som blir fanget i tunnelbranner (foto: Ferno Mobility AS)

Ny redningsbil for evakuering i tunnelbranner

Som første brann- og redningsvesen i Norge har Gauldal brann og redning IKS bestilt en egen evakueringsbil som skal brukes i forbindelse med tunnelbranner. Det er en elbil med utstyr for å få trafikanter som er fanget inne i tunnelen raskt og sikkert ut. Vanlig praksis er at folk må berge seg ut av tunnelen for egen maskin.

Publisert Sist oppdatert

Den nye Soknedalstunnelen på E6 mellom Støren og Soknedal blir på 3,6 kilometer, og skal etter planen åpne til høsten. Det er Gauldal brann og redning IKS i Trøndelag som har ansvaret for beredskapen i denne tunnelen. De ønsker å kunne hjelpe trafikanter som blir fanget i en eventuell tunnelbrann, og har bestilt en spesialbil til dette formålet.

Det er selskapet Ferno Mobility AS som holder til på Skoppum ved Horten som leverer bilen. Ferno Mobility AS har sammen med Gauldal brann og redning IKS utviklet denne bilen, og de løsningene som er valgt er utviklet i tett samarbeid med kunden. Ferno har i over 40 år levert utrykningskjøretøy til politiet, ambulanser og kommandobiler og fremskutte enheter til brannvesenet.

- Vi leverer de mindre kjøretøyene til brannvesenet, sier Geir Engely som er Key Account Manager for leveransene til nødetatene og til Forsvaret i Ferno Mobility AS.

Bilen leveres med utstyr som brannvesenet allerede er godt kjent med (foto: Ferno Mobility AS).
Bilen leveres med utstyr som brannvesenet allerede er godt kjent med (foto: Ferno Mobility AS).

Elbil som tåler røyken

Bilen som Gauldal brann og redning skal få overlevert nå på fredag er en elektrisk Maxus EV80 som i utgangspunktet har plass til 7 personer, men har redningsmasker nok til 12 personer - i tillegg til to fra brannvesenet. At det er en elbil er viktig i forhold til at motoren ikke kveles mens den er på oppdrag inne i tunnelen som er full av røyk fra brannen.

- En dieselmotor kan stoppe fordi brannen fortrenger oksygenet i luften som forbrenningsmotoren trenger, samt at sotpartikler fort tetter luftfilter på biler med forbrenningsmotor. Dette gjør at bilen stopper. Dette vil ikke skje med en elbil. Derfor er den svært godt egnet til dette formålet, sier Kristian Fahlstrøm som er teknisk leder på dette prosjektet i Ferno Mobility AS.

Elbilen kan gå nærmere 200 kilometer før den må lades, og den rekker derfor mange runder inn i tunnelen for å hente ut folk. Det er montert et termisk kamera både foran og bak på bilen, slik at sjåføren skal se folk inne i røyken og i mørket.

- Aller helst skal bilen snu inne i tunnelen før den kjører ut igjen. Men vi vet jo av erfaring at det av ulike årsaker kan være vanskelig å få snudd bilen inne i tunnelen. Derfor kan bilen også rygge ut av tunnelen hvis det er nødvendig, sier Geir Engely.

Termiske kameraer både foran og bak slik at sjåføren kan se folk i røyken og mørket (foto: Ferno Mobility AS).
Termiske kameraer både foran og bak slik at sjåføren kan se folk i røyken og mørket (foto: Ferno Mobility AS).

Leveres med utstyr brannvesenet kjenner

Bilen leveres med ekstra røykdykker-flasker og oksygenmasker til 12 personer. Alt av utstyr er tilsvarende det utstyret som brannvesenet bruker i de ordinære brannbilene, og som de derfor allerede er godt kjent med.

- Det skal være to personer med røykdykkerutstyr på i bilen. Oksygenmaskene er basert på det samme prinsippet som om bord i fly. Det er lange slanger til maskene, slik at skadede personer kan legges ned på gulvet mens de får oksygen, sier Geir Engely.

Selv om bilen er utstyrt med fluktmasker til 12 personer, så skal den ta med seg så mange personer den klarer per runde. Det går også raskt å skifte ut til nytt oksygenutstyr før bilen skal på ny runde inn i tunnelen.

Klare til å levere mange enheter

Bilen som er bygget for Gauldal brann og redning IKS er en prototype, og utstyrt i henhold til ønsker fra Gauldal.

- Men i og med at dette er standardisert utstyr, så kan vi på kort tid levere tilsvarende biler til andre som også ønsker seg det, sier Geir Engely.

Med de nye EU-kravene om at tunnelene skal ha dobbelt løp, og at man dermed trygt skal kunne rømme fra det ene løpet og over til det andre, så blir det tryggere å komme seg ut under en tunnelbrann enn det er i dag.

- Men det er lenge før alle tunneler her til lands er oppgradert til EU-kravene. Derfor vil det være problematisk å komme seg ut av en tunnel i brann i mange år. Denne bilen er godt egnet i de aller fleste tunneler her til lands, sier Kristian Fahlstrøm.