Hilde Sivertsen og Rolf Martin White fra TBRT sjekker brannalarmanlegget (foto: TBRT).

Unødige alarmer: TBRT følger "verstingbyggene" tett opp

Trøndelag brann- og redningstjeneste (TBRT) var lei av alle de unødige brannalarmene som tar altfor mye av ressursene til brannvesenet i det daglige. Derfor følger de nå opp «verstingbyggene» på en mye tettere måte enn før.

Publisert Sist oppdatert

For tre år siden satte TBRT i gang et prosjekt som de kaller «Stol på brannalarmen».

- Ikke bare tar unødige alarmer for mye tid for oss i brannvesenet. Det kan også godt hende at unødige alarmer tar liv. Vi ser av undersøkelser at folk ganske raskt mister respekten for brannalarmer allerede etter tredje feilutløsning. Det er nesten umulig å få opp igjen tilliten til brannalarmen når folk først har mistet respekten for den på grunn av for mange feilutløsninger. I tillegg kan det hende at vi er på utrykning til en unødig alarm samtidig som det virkelig brenner et annet sted. Da blir vi forsinket, og det kan koste liv, sier Rolf Martin White som er brannmester i forebyggende avdeling i TBRT.

«Verstingbygg»

TBRT begynte å følge med på hvem og hvor de hadde mange unødige utrykninger til. Dette resulterte i en liste over hva de kaller «verstingbygg».

- Det er ikke bare gamle bygg på denne listen. Vi ser også eksempler på ganske nye bygninger med nye brannalarmanlegg som ikke fungerer som de skal, sier White.

Når et bygg utmerker seg på negativ måte når det gjelder unødige alarmer, tar TBRT kontakt med eierne eller brukerne av bygget for å informere dem om hva de kan gjøre for å unngå fremtidige unødige alarmer.

Brannalarmanlegget må tilpasses brukeren, og ikke omvendt.

Rolf Martin White, TBRT

Avdelingsingeniør Hilde Sivertsen og Rolf Martin White i forebyggende avdeling jobber med å få ned unødige brannalarmer i Trøndelag (foto: Synnøve Haram).

Statistikk

TBRT fører statistikk over hva de unødige utrykningene skyldes. Øverst på listen finner vi matlaging.

- 34 % av de unødige utrykningene våre er forårsaket av matlaging. Og da snakker vi ikke om tørrkoking eller pizzasteking. Det er normal matos fra for eksempel steking av mat som løser ut brannalarmen, sier Rolf Martin White.

19 % av de unødige alarmene skyldes teknisk feil på blant annet gamle brannalarmanlegg. 11 % er utløst av manuelle meldere.

- Dette skjer ofte på skoler, institusjoner og asylmottak, sier White.

8 % av feilutløsningene kommer av støv og dårlige rutiner. 6 % skyldes vann og damp.

- Men bare 1,5 % av disse igjen er forårsaket av dusjing, sier Rolf Martin White.

22 % av feilutløsningene er et resultat av andre årsaker. Det kan være for eksempel eksos eller teaterrøyk.

Hvordan få slutt på unødige alarmer?

TBRT bruker mye av sin tid til å informere om hvordan man kan unngå unødige brannalarmer.

- Blant annet oppfordrer vi eierne og brukerne til å bytte ut gamle brannalarmanlegg. Flere av anleggene vi kommer over er ikke egnet der hvor de er montert. Vi ser også eksempler på at detektorene både er av feil type og at de er feil plassert. Vi anbefaler også at eierne sørger for å få justert følsomheten på detektorene, sier Rolf Martin White.

En undersøkelse fra England viser at det mest effektive tiltaket for å få ned antall unødige alarmer er å bytte nåværende detektor til en mulitkriteriedetektor.

- I denne undersøkelsen gikk 69,2 % av de unødige alarmene ned som følge av dette tiltaket, sier Rolf Martin White.

Undersøkelsen fra England viste også at 43,5 % av feilalarmene forsvant når detektoren ble plassert på riktig sted. Da de manuelle melderne ble utstyrt med beskyttelsesdeksel, så forhindret man 16,7 % av feilalarmene.

Enkle tiltak

Inni mellom kan det av og til være noe så enkelt som å rengjøre filteret og avtrekkshetten over komfyren, slik at matosen blir ventilert ut som gjør at man blir kvitt feilalarmene.

TBRT slår også et slag for at det monteres avstillingsknapp på brannalarmanleggene som beboerne kan skru av anlegget med før brannvesenet kommer på utrykning.

- Men disse avstillingsknappene må monteres inne i hver leilighet for at de skal ha ønsket effekt. Om de plasseres nede ved brannalarmsentralen i første etasje, så er det fare for at avstilling gjøres av personer som ikke har full oversikt over om det faktisk brenner, sier Rolf Martin White.

Avstillingsknapp må kun stille av lokal alarm i aktuell branncelle.

Gode rutiner

TBRT oppfordrer også eierne og brukerne til å få gjennomført årlig kontroll av brannalarmanlegget sitt.

- Det kan også være en ide å beskytte de manuelle melderne med beskyttelsesdeksel som gjør at det blir vanskeligere å løse ut alarmen, sier White.

Ønsker regelverksendring

For å sikre at brannalarmanleggene alltid fungerer som de skal, ønsker Trøndelag brann og redningsvesen en regelverksendring.

- Vi ønsker et regelverk som stiller tydeligere krav til at brannalarmanlegget skal tåle det miljøet det skal stå i, uten at det gir unødige brannalarmer. Matlaging på kjøkken i boliger står for en høy andel av alle unødige alarmer. Vi mener blant annet at regelverket må stille tydeligere krav til detektorteknologi og plassering av detektorer i nærheten av kjøkken i boliger, sier Rolf Martin White.

Veien videre

Etter å ha sett en nedgang i antall unødige alarmer i 2018, var det en oppgang igjen i 2019.

- Hovedårsaken til at vi har hatt en oppgang i unødige alarmer i 2019 er på grunn av økningen i nye abonnenter til 110-sentralen. Hvis vi ser bort fra de unødige alarmene fra nye abonnenter, så har vi hatt en nedgang også i 2019, sier White.

TBRT vil fortsette å jobbe aktivt for å få ned antallet unødige brannalarmer også videre fremover. 20 av de 30 første som ble registrert som «verstingbygg» er nå ute av lista. Dette betyr at oppfølgingen fra TBRT gir gode resultater.

- Men i og med at mange av de nye abonnentene havner på «verstinglista», så er ikke dette et arbeid vi gjør oss ferdig med. Vi må jobbe med dette kontinuerlig. Vi arrangerer møter med aktuelle bygningseiere, sameier og styrer. Vi er også i dialog med alarmprodusenter og leverandører, sier White.

TBRT er også i kontakt med Standard Norge, og er aktive med å informere om problemet på konferanser og seminarer. I tillegg bruker de sosiale medier for å nå flest mulig.

- Brannalarmanlegget må tilpasses brukeren, og ikke omvendt. Det er viktig at anlegget installeres riktig fra starten av, sier Rolf Martin White.

Powered by Labrador CMS