"Sikkerhetsposen" inneholder viktig informasjon om brannsikkerhet, blant annet en QR-kode til informative videoer om testing av røykvarsler og slokkeutstyr i hjemmet.
"Sikkerhetsposen" inneholder viktig informasjon om brannsikkerhet, blant annet en QR-kode til informative videoer om testing av røykvarsler og slokkeutstyr i hjemmet.

«Sikkerhetsposen»: Skal få folk til å tenke på brannsikkerheten i hjemmet

Vi nærmer oss årets mest brannfarlige måned desember. For å få folk til å vie brannsikkerheten i hjemmet sitt litt større oppmerksomhet, har BBL Pivotal som formidler forsikringer til nærmere 6000 borettslag og sameier sammen med BSP Partner laget «Sikkerhetsposen». Den inneholder røykvarslerbatteri, røykstikker for å teste røykvarsleren og informasjonsmateriell som blant annet viser til informative videoer om hvordan man skal teste røykvarsleren og slokkeutstyret sitt. Posen vil bli hengt på dørene til mange tusen hjem nå rett før jul.

Publisert

Desember er den måneden i året hvor det brenner mest. I år skal vi være mer hjemme enn normalt. Dermed er det ekstra viktig at vi tar en runde på hvordan det står til med brannsikkerheten hjemme hos oss selv. Statistikk fra DSB viser at antall omkomne i år dessverre ligger an til å bli høyt. I skrivende stund har 41 mennesker mistet livet i brann, og det er samme antall som døde i branner i hele fjoråret. Tall fra DSB viser at i 2018 utmerket lillejulaften seg med flest branner.

Tall fra DSB viser at det er mange branner i desember.
Tall fra DSB viser at det er mange branner i desember.

Nettopp for å øke oppmerksomheten rundt viktige tiltak som røykvarslere, håndslokkeapparater, husbrannslange og rømningsveier, har BBL Pivotal laget «Sikkerhetsposen» i samarbeid med BSP Partner som blant annet drifter If Sikkerhetsbutikk, og som distribuerer skadeforebyggende produkter til boligselskaper. «Sikkerhetsposen» er et tiltak som skal få folk til å kontrollere varslings- og slokkeutstyret sitt.

Henges på dørhåndtaket – sikre at budskapet når frem

Det er styrene i borettslagene som skal ta initiativ til å dele ut «Sikkerhetsposen» ved å henge den på dørhåndtaket til beboerne. Dette gjør det mer sannsynlig at budskapet når frem, og ikke havner i haugen med annet reklamemateriell som fyller opp postkassa i en travel førjulstid.

I posen vil beboerne finne røykvarslerbatteri, røykstikker og en sjekkliste med informasjon om blant annet brannforebygging og brannsikkerhetstiltak. I brosjyren vil de også finne QR-koder som de kan scanne med mobilen sin. Da får de opp fire forskjellige filmer som handler om temaene røykvarslere, håndslokkere, husbrannslange og rømningsveier ut av boligen

- Jeg vil berømme BBL Pivotal som viser et stort samfunnsansvar ved å produsere filmene, som forsterkes ytterligere ved at de er positive til at budskapet deles og ligger åpent. Filmene er i utgangspunktet tiltenkt beboere i boligselskap, men budskapet er like relevant uansett boform, uttaler René Depuis i BSP Partner som distribuerer «Sikkerhetsposen» på vegne av BBL Pivotal.

- Vi er hele tiden på jakt etter nye ideer som kan redusere skader i borettslag og sameier. Det å visualisere det du skal gjøre via film, tror vi kan være med på å senke terskelen for å gjennomføre tiltaket, og kanskje kan det også skape inspirasjon til varig, skadeforebyggende tenkning, sier avdelingssjef Gunnar Andersen i BBL Pivotal.

Vil du bestille «Sikkerhetsposen»?

Budskapet i «Sikkerhetsposen» er nyttig for alle, og alle kan bestille den. Vil du ha den innen 1. desember er fristen for bestilling i morgen 20. november. Klikk her: https://sikkerhetsposen.no/

Link til filmene i «Sikkerhetsposen»:

https://www.youtube.com/channel/UCjxoRYMIS3jBXJeCioKfz2Q